Tartáshiba - mi is az?

A testtartáshiba nem betegség, és nem is esztétikai probléma. A lényege, hogy a testtartás eltér a biomechanikailag ideális helyzettől. Ha az állapot rögzül, a fiatal felnőttkortól kezdve a gerinc degeneratív elváltozásainak kialakulásához, porckopáshoz, és visszatérő fájdalmakhoz vezethet. 

Back Scan
Back Scan gerincmérés

Ilyenkor a gerinc természetes görbületei megváltoznak, de a csigolyákban nincs semmilyen szerkezeti eltérés, azaz a deformitás elsősorban a hát, illetve a törzs mélyizomzatának gyengeségével függ össze, az izmok erősödése nem tud lépést tartani a gerinc görbületeinek alakulásával.

A mozgásszervízben a tartáshibákat:

  • sugárzásmentes BackScan gerincanalízis segítségével mérjük,
  • Kinesio-Tape terápiával korrigáljuk,
  • a gerinc core-izomzatát pedig személyre szabott gyógytornával megerősítjük.

BackScan gerincanalízis

skoliolis-kifosis-lordosisTartáshibákról akkor beszélünk, ha a gerinc természetes (fiziológiás) görbületei megváltoznak. A gerinc görbületei (kifosis, lordosis, scoliosis) a BackScan gerincanalízis segítségével 1 fok pontossággal mérhetők. A vizsgálat arra is fényt derít, hogy a fokozott, és az ellapult görbületek izomgyengeség, vagy fokozott izomtónus miatt állnak-e fent. Funkcionális vizsgálat, tehát pontos képet ad a gerinc működőképességéről: rugalmasságáról és terhelhetőségéről.

Tudj meg többet a BackScan gerincanalízisről...

Kinesiology-Tape kezelés

20160911_114756Tartáshibák esetén a gerincoszlop még aktívan korrigálható. A Kinesio-Tape hatóanyag nélküli kezelést jelent. A Tape segítségével befolyásolhatjuk a tónustalan és a túl tónusos izmok állapotát, segíthetjük a gerincet, hogy a fiziológiás helyzetét minél könnyebben meg tudja tartani.

A tape terápiával egyidőben fontos, hogy egyedi, személyre szabott gyógytornával a core-izomzat megerősítése is megtörténjen.

A terápia kisebb korrekcióknál 6-8 héten keresztül folyamatosan tart. Ez idő alatt a Tape a megfelelő helyzetére emlékezteti a gerincet. A páciens feladata, hogy naponta elvégezze a számára előírt egyedi gyógytornát, melynek segítségével a tape által korrigált helyzet megerősödik. Állapottól függően a terápia hosszabb ideig (akár évekig) is tarthat.

Tudj meg többet a Kinesio-Tape kezelésről...

Gyógytorna

Egyéni állapotnak megfelelő, személyre szabott mozgássorozatok, melyek otthon végezhetők. A szükséges napi torna elvégzése nélkül a Kinesi-Tape kezelés fájdalomcsillapító hatású lehet, viszont eredménytelen lesz, a tartáshiba javítása szempontjából.

Bővebben a tartáshibákról:

Mitől alakul ki a tartáshiba?

Az ehhez vezető okok eltérőek lehetnek a rossz tartási szokásoktól kezdve egészen a kötőszöveti, vagy izomgyengeségig. A tünetek általában a testtartásért felelős izmok közötti egyensúly megbomlására vezethetők vissza. Tartási gyengeségek általában izomgyengeségek következtében lépnek fel, ahol a mozgásszervrendszer olyan passzív tartóelemeire mint pl. a szalagok, többletterhelés hárul így idővel ez a szalagok károsodáshoz vezethet.

A tartáshibák többsége már gyermekkorban kezd kialakulni. A gyermekkori csigolyák még nagyon érzékenyek a különböző erőbehatásokra, főként az egyoldalú terhelésekre. Az egyoldalú megnövekedett terhelés következménye lehet az érintett oldal gyorsabb csontosodása, miközben a másik oldal még a növekedési fázisban van.


Mit tehetünk a tartáshibák elkerülése érdekében?

A testtartás nem egy fixált jellemző, a törzsizomzat segítségével bármikor változtatható.

  • kerülje a hosszú egyoldalú terheléseket (ülés, állás, erőlködés), váltogassa többször a munka és nyugalmi helyzeteket
  • nyújtózkodjon többször napközben (láb, kar, törzs), amennyiben ülő munkát végez, próbáljon meg többször felállni, néhány lépést tenni és váltogatni az ülőhelyzeteket. A megfelelően szék megköveteli a jó tartást, figyeljen a szék kiválasztásánál.
  • amennyiben álló munkát végez próbálja a lábak terhelését váltogatni, egyenletesen elosztani és néhány lépést akár egy helyben is időközönként tenni
  • állítsa be a magának megfelelő magasságba munkaeszközeit. Mind álló, mind ülő munkánál fontos, hogy az alkar könyökben 90 fokos hajlított helyzetben, kényelmesen, a munkaasztalon lehessen, a munka elvégzéséhez ne kelljen előre görbült helyzetet felvenni.
  • igyekezzen kezelni a stresszt, ami nagyon gyakran a nyaki és vállproblémák felerősítőjeként szerepelhet.
  • kerülje a nehéz tárgyak emelését. Amennyiben elkerülhetetlen, figyeljen az alábbi alapszabályokra:
    * a terhet a testhez közel tartva emelje
    * ne derékból hajolva, hanem térdhajlításból indulva emeljen ( a térd lehetőség szerint ne kerüljön a lábujj vonala elé)
    * törzscsavarást emeléssel egy időben ne végezzen